Wat doe je tegen de invloed van een onaangename persoon in de klas?

Ik zit in 4 havo. Tot en met vorig jaar zat ik in de pauzes altijd aan een bepaalde tafel. Eerst konden we daar altijd wel goed met elkaar opschieten, maar vanaf vorig schooljaar gingen er steeds meer mensen weg van die tafel en begonnen degenen die bleven zich steeds eikeliger te gedragen: ze kraakten zo ongeveer alles en iedereen af achter hun rug, betoonden werkelijk NERGENS respect voor en haalden allemaal stomme acties uit (bijv. antwoordbladen van school door de WC spoelen). Een van hen begon zelfs accounts te hacken van medeleerlingen. Al dit wangedrag was voor mij de reden om dit jaar aan een andere tafel te gaan zitten, waar een paar anderen die van mijn oude tafel weg waren gegaan ook al zaten. Het bevalt me daar prima, maar sinds een paar maanden zitten drie van de vijf verveldende jongens (de andere twee zijn van school getrapt) aan een tafel waar de meeste leerlingen van mijn klas ook zitten. Die klasgenoten zijn op zich prima mensen, maar ze gaan toch om met de vervelende leerlingen. Ik merk nu ook dat de 'leiders' van het groepje beinvloed zijn door die vervelende mensen; rotstreken halen ze weliswaar niet uit, maar ze hebben wel een volslagen respectloze houding en lachen om irritante opmerkingen van de vervelende gasten. Ook wordt er regelmatig gepest in de klas door hun. Wat kan ik tegen deze situatie doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is toch bijna het einde van het schooljaar
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meld er wat van bij jou mentor of mensen van de directie, als dat niet help zeg het maar tegen ze als ze willen vechten ga dan gewoon weg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Joostlek, volgend jaar zitten dezelfde personen nog steeds bij me in de klas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En o ja, het grootste probleem is dat de klas nogal door ze wordt beheerst; bij de leerlingen waarbij ze tegenwoordig aan tafel zitten zijn ze nogal populair, zodat hun gedrag niet wordt afgekeurd. Wie er wel wat van zegt wordt gepest, daarom zijn er maar een paar die dat openlijk durven te doen. Die leerlingen die bij hem aan tafel zitten zijn trouwens verder gewoon aardig
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
P.S. de 'leiders' van die tafel zijn wel beinvloed door die verv
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verv=vervelende leerlingen. Dat is nu al de tweede keer dat ik per ongeluk te vroeg op 'reactie plaatsen' druk.

Het beste antwoord

Er zijn vast wel een paar mensen te vinden die niet zo meeloperig zijn en die met jou samen een tegenbeweging willen beginnen. Zoek medestanders die zich ook ergeren aan deze jongens, en begin je eigen groepje. Spreek samen af dat je ze gaat negeren en dat je ook niet meer bij ze aan tafel gaat zitten.

Dan kun je ook meteen 'groepsgewijs' ingrijpen als er gepest wordt in de klas, en sta je ook niet alleen als deze populaire types vinden dat ze je 'terug moeten pakken' omdat je ze aanspreekt op hun gedrag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eigenlijk zit ik allang bij een ander groepje dan hen, maar het is inderdaad een goed idee om ons te gaan organiseren. Bedankt voor de tip!

Andere antwoorden (1)

Meestal gaat zoiets wel over als je ze gewoon negeert. Ik zou proberen om ze te negeren hoewel dat meestal wel moeilijk is. Als ze met het pesten niet ophouden kun je naar een leraar stappen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar het grootste deel van de tijd negeer ik ze al. Dat heeft niet veel effect; omdat ikzelf eigenlijk nooit het slachtoffer ben van hun pesterijen e.d.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoiets gaat nooit vanzelf over door negeren, pas als je met de hele groep afspreekt hoe je op hun gedrag gaat reageren, wordt het minder.