Kan je een café aanklagen als je een vinger tussen de deur hebt gekregen en dit pijn doet?

Op de deur was niks te zien, maar mijn vinger zat er ineens tussen ik denk dor een overdreven strak aangespannen deurdranger. Ik zei gelijk 'auw' maar ze waren te druk met zichzelf om iets op te merken volgens mij.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gewoon gedronken en bezoerkers, maar dit zat ik mij later af te vragen eigenlijk is het gestoord en ikben erg zuinig bijna net zoals Wibi.

Toegevoegd na 2 minuten:
nogmeer zelfs en ik krijg ze niet tussen de vleugeklep

Toegevoegd na 23 minuten:
Is verder een leuke trendy bar/horecatent in een grotere stad in NL zal naam niet noemen uit

Toegevoegd na 41 minuten:
Ik sta al wel bij de popijopie!

Toegevoegd na 21 uur:
Kan iedereen geruststellen het gaat alweer ietsjes beter :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Ja hoor, je kunt ze aanklagen.

Woonde je in de Verenigde Staten, dan zou je met een goede advocaat waarschijnlijk nog een flink bedrag binnen kunnen slepen ook.

Maar wij wonen in Nederland.
En in Nederland is deze waanzin nog niet toegeslagen.
Ik geef je dus weinig kans.

Een ongeluk kan een keer gebeuren.
En een strak aangespannen deurdranger is geen reden om een kroegbaas aan te klagen.
Gelukkig maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dan moet je beter opletten.
Dat heet gewoon een ongelukje en hier mag en kan je niemand om aan klagen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet uitkijken waar je loopt.
En een afstapje vind ik geen extreem voorbeeld, die zijn er zo vaak in ouwe kroegen.
Gevalletje pech gehad.
Je kunt niet anderen de schuld geven van iets, als je gewoon zelf op had moeten letten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Coen, als jij zegt dat je iemand altijd kunt aanklagen had je de vraag eigenlijk niet hoeven te stellen. En wees niet zo brutaal tegen degenen die je proberen te antwoorden zou ik zeggen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koen, nu spreek je over dingen door opzettelijk geplaatst zijn om mensen pijn te doen, dat is iets heel anders dan en ongelukje. Stel je toch niet zo aan man!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van die valluik zou onder nalatigheid kunnen vallen, de deurdranger niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hallo, een VALLUIK!
Dat is toch totaal iets anders!
pffff.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha geniale discussie :) +je voor skusme!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Coen, over dat afstapje. Ik ben 3 jaar geleden van een rotsje afgegleden in een rivier naast een camping op vakantie. Daardoor moest ik 1 jaar op krukken lopen en 2,5 jaar niet sporten. Pech.
Dat rotsje lag dus in een rivier die naast de camping stroomde waar veel campinggasten in zwommen.
Je zou kunnen zeggen dat je de campingbaas wilt aanklagen, omdat hij dat rotsje had moeten weghalen. Maar stel je voor: jíj bent die campingbaas. Hoe had je in hemelsnaam moeten weten dat iemand van een van de biljoenen en biljoenen rotsjes zou kunnen vallen? Had je alle rotsen moeten laten weghalen en vervangen door kiezels, maar dat is misschien ook niet zo'n goed idee want sommige kunnen erg scherpe punten hebben en daar stap je dan net in. Of kleine steentjes kunnen in een wondje in je voet komen. Zou jij daar echt rekening mee kunnen houden?
En stel dat iemand jou dan aanklaagt. Zou je dan zeggen: 'Tja, je hebt gelijk. Wat ongelooflijk stom van me dat ik niet alle rotsen heb laten weghalen voor een fortuin. Ik zal je schadeloos stellen.'
of zou je dit zeggen:
'Ja, hallo! Het is je eigen schuld dat je door niet uit te kijken van dat rotsje bent gevallen. Je denkt toch niet dat ik alle rotsen weg ga laten halen? Let gewoon beter op!'
Eerlijk gezegd denk ik, na jou reacties te hebben gelezen, dat jij voor de laatste variant zal gaan.
En stel nou dat iemand zegt dat hij door een steen op z'n vinger is gerold toen hij in de rivier speelde.
Dat deed een paar dagen flink pijn.
Wat zou je dan zeggen?
Denk eens na!
Let eens echt op wat je zegt en denk eens iets verder. Kijk over het randje van je koker heen. Misschien laat je hem wel vallen van schrik!
Succes! @Sukusme: ++++ Helemaal mee eens!

Andere antwoorden (10)

Ja, je kan ze aanklagen. Gaat je alleen een hoop geld kosten. En je wint ws niet. Dus ik zou t niet doen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat hun waarschijnlijk betere advocaten dan jij zullen hebben, en het gaat hier om en klein ongelukje, hier om gaat niemand je serieus nemen.
Dit is maar iets heel erg kleins en niet waard om aan te klagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik wel zeker, dat je je vingers tussen en deur opening zet is niet hun schuld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klantonvriendelijk.
Nee dat is niet mogelijk.. Als je vinger tussen de deur was gekomen toen de eigenaar van het café de deur bewust had dichtgedaan terwijl je vinger het pand nog niet had verlaten .. Dan had je hem kunne aanklagen.. Nu moet je het doen met een badje van lauw water..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die erg afhankelijk zijn van hun vingers zijn er over het algemeen ook heeeeeel voorzichtig mee en kijken uit met vreemde deuren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zo voorzichtig met je vingers bent, wat doen die vingers dan in de buurt van deurpost?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat verwacht ik wel, daarom kijk ik altijd uit met in en uitstappen. Zo ook met deuren openen, er kan altijd iemand achter staan of net naar buiten komen ... zeker omdat mijn vingers ook in mijn levensonderhoud voorzien......... ik leg ze ZEKER niet op een deurpost...... (mijn hoofd ook niet trouwens)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik doe ook de deur open met mijn handen, maar via de deurklink, en niet via de deurpost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +, dit is een goed antwoord zonder mening over de situatie in het antwoord. Jammer van de reactie van de vraagsteller wel, die waarschijnlijk op een ander antwoord gehoopt had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja, die zal krap bij kas zitten na het bezoek aan die bar...
Je kan iemand altijd aanklagen. Of het nut heeft is een ander vraag. Volgens mij heeft het geen zin om een bedrijf voor zoiets aan te klagen aangezien zoiets heel klein is en je geen schade/pijn op grote schaal is aangedaan. De rechter/advocaat zal je denk ik ook niet serieus nemen. Ook kost het veel geld en tijd! Dan heb ik het niet eens erover of het je eigen schuld is of niet. We hebben in Nederland een ander rechtssysteem dan bijvoorbeeld de Verenigde Staten waar je iemand kunt aanklagen om de raarste dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++
Als je hand op de deurklink rustte toen het gebeurde dan was er iets mis met de inrichting en dat is een zaak waar de eigenaar voor verantwoordelijk is. Rustte hij op de deurpost dan is dat jouw domheid en daar ben je zelf voor verantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, en als ik jou was zou ik het doen! Ga morgenvroeg meteen naar het politiebureau en vertel de agenten aan de balie wat je komt doen. Dat je een aangifte komt doen van een vinger tussen de deur die nu pijn doet. Doen hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord!!!!!!!!!!!!! ++++++++++++
:) :) :) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Coen, misschien moet je je geschiedenis boek nog eens doorkijken. Ze hadden in de middeleeuwen wel schouten enz, maar nog geen politiebureau.
;-)
aanklagen kan maar denk dat je geld beter kan besteden aan je muziek.

de eigenaar is niet aansprakelijk.

smartengeld kan je ook vergeten (dat is idd in de USA een mooie bron van inkomsten voor velen) :)

als je een deur aan een klink pakt en open drukt (voel je de dranger overigens ook) en aan de klink weer dichtdoet (waar je ook de dranger voelt) komen je vingers niet tussen de deur.

het is je eigen verantwoording, dus mocht je vingers bv onder een toiletbril krijgen is dit hetzelfde verhaal.
niemand kan je hiervoor aansprakelijk stellen.

daarbij is kan het zelfs verplicht zijn om op bepaalde deuren een deurdranger te hebben (geluidshinder, brandveiligheid, of vanwege het afsluiten van een rookruimte bv)
krijgt men controle en zijn de deurdrangers niet voldoende strak afgesteld zal je dit alsnog moeten doen.

kortom: al was het tegen kou en niet verplicht om op die bewuste deur een strak afgestelde deurdranger te plaatsen heb je nog steeds geen poot om op te staan.

overigens denk ik dat men bar niemand 'auw' hoort zeggen als de muziek aanstaat. en al hoort men het zullen er weinig zijn die gelijk alles laten vallen je te hulp schieten. hulpgeroep is het niet natuurlijk, je zat niet echt in een benarde sitatie.

iedereen in een horeca gelegenheid doet zijn eigen 'ding' (druk met zichzelf?)

dat het pijn doet en nadelig kan zijn voor je is vervelend, maar je was niet weerloos waarschijnlijk. ik neem aan dat je met de andere hand de deur kon openen.

bovendien is het totaal niet duidelijk of je blijvende schade hebt aan je vinger.

mocht je werkelijk op wibi lijken (wat talent betreft dan) ga je heel snel ontdekt worden en kan je een hele goede advocaat in de arm nemen.

fijn dat je popie jopie bent overigens (maar snap even niet wat het toe moet voegen op je vraag)

beterschap met je vinger (mocht hier sprake van zijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha + 1 voor je antwoord en je laatste opmerking "fijn dat je popie jopie bent overigens"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap ook echt helemaal niet waar het over gaat en wat het in godsnaam met de vraag te maken heeft. dat in combinatie met de vraag of de situatie niet gestoord was (??) omdat de vraagsteller zuinig is op zijn vingers. én anderen het woordje 'auw' niet hoorden omdat deze te druk zijn met zichzelf?
(mensen zijn uit, personeel werkt, muziek, gepraat, gelach en iemand zegt 'auw'. euh... code rood? spoed? ) ken er ff met het koppie niet bij, maar vind het idd wel prettig voor de vraagsteller dat popie jopie gebeuren omdat het blijkbaar egostrelend is en het vermelden waard om een of anderen reden ach, moet kunnen toch? ;-)
thanx voor het +je!
Nee, het is hier geen Amerika..
Het is gewoon je eigen domme fout dat je vinger tussen de deur zit.

Waarschijnlijk als iemand van het personeel jouw hand heeft gepakt, je vinger bij de deurpost hield en toen de deur dichtsmeet dat je een kans maakt. En dan zal het je nog vrij weinig opleveren, of je moet door het ongeluk je beroep niet meer uit kunnen oefenen.
Wibi Soerjadi (en elke andere pianist) zijn extreem afhankelijk van de functies van zijn/haar vingers, hier verdienen ze hun brood mee. Dan zou je waarschijnlijk een hogere schadevergoeding kunnen vangen, tenmiste als je dezelfde advocaat kunt betalen als Wibi Soerjadi.

NOGMAALS HET IS HIER GEEN AMERIKA!!
In Nederland krijg je ook geen schadevergoeding als je je kat in de magnetron laat drogen omdat in de gebruiksaanwijzing niet staat dat dit niet kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 (schoenen kunnen ook niet in de magnetron overigens) hoe zou daar de gebruiksaanwijzing eruit ziet met als die dont's van bv een magnetron? een gat in de markt misschien (hey... dát staat er nog niet bij, dus dat proppen we ff in de magnetron #p i n g# dollartekens!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee dat van die kat in de magnetron is niet echt waar. Het is een grote hoax, begonnen in 1976 om duidelijk te maken hoe belachelijk het Amerikaanse rechtsysteem is. Maar hier heb je een aantal voorbeelden die wel echt zijn (en belachelijk):
- Vrouw koopt koffie bij McDonalds maar knoeit alles over haar schoot. Klaagt McD aan omdat de koffie te heet is om veilig te zijn. McD voor 80% schuldig, uiteindelijk geschikt op $600.000 schadevergoeding.
- Vrouw koopt een nieuwe "Mobile home", tijdens een van de eerste ritten krijgt de vrouw honger. Ze staat op van de bestuurdersstoel en gaat een broodje smeren. Natuurlijk duurde het niet lang voordat ze een flink ongeluk veroorzaakte. Ze klaagde de fabrikant aan omdat er nergens was vermeldt dat ze de bestuurderstoel niet mocht verlaten. Ze won en kreeg $1,750,000 en een nieuwe camper. Nog een paar:
http://listverse.com/2009/01/28/top-10-bizarre-or-frivolous-lawsuits/
http://urbantitan.com/10-frivolous-lawsuits/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha inderdaad, tuurlijk is het geen hele betrouwbare bron. Ik geloof het pas 100% als ik het daadwerkelijke document van de rechtbank in kan zien. Maar helaas zijn dat soort dingen niet makkelijk te vinden. Maar ik geloof best dat er een kern van waarheid zit en het Amerikaanse rechtssysteem veel extremiteiten per jaar meemaakt.
Nee, ik zou er niet mee naar de politie gaan.
Ook al leg je de vinger op de zere plek, je krijgt geen vinger tussen de deur bij vrouwe justitia. Bovendien, als de tegenpartij een advocaat in de hand neemt, heb je kans dat hij niet de ene vinger neemt , maar de hele hand. En dan heb je je vingers pas goed gebrand!
Dat kun je op de vingers van één hand natellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee natuurlijk niet!
Je hebt toch zelf niet opgelet!
Je zal mijn antwoord waarschijnlijk niet als het best gegeven antwoord belonen,want je krijgt niet te horen wat je wilt horen...!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarschijnlijk ook niet omdat je antwoord is "Nee natuurlijk niet! Je hebt toch zelf niet opgelet!" zonder ook maar enige verder uitleg of beschrijving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het antwoord is nog fout ook, je kan ze best aanklagen. dat kan altijd. het heeft alleen geen nut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1vraagje: Heeft absoluut geen verdere uitleg nodig!
"Ben ik nou zo slim of jij echt zo dom."
Sorry hoor....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mila: Mijn antwoord is goed.
Ik ben er van overtuigt dat een politieagent die de aangifte op moet nemen niet de moeite neemt deze ONZIN op papier te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, bij een aangifte moet er sprake zijn van een strafbaar feit anders is er geen proces verbaal op te maken. daar hoef je m.i. niet slim voor te zijn (als is het wel dom om te denken dat een ander dom is) 'je hebt niet opgelet' tja, daar kan niemand wat mee natuurlijk.
als het bovenstaande je onderbouwing is voor een goed antwoord blaas je m.i. wellicht wat te hoog van de toren. weleens gehoord van 'melding maken' want dat kan ook op het politiebureau. daarbij kan je ook altijd een advo benaderen als je iemand aansprakelijk wil stellen voor geleden schade (in dit geval). hoe dan ook, ik neem aan dat het een civiele procedure gaat worden vanwege aansprakelijkheidsrecht. een dagvaardingsprocedure starten (daar kan elke burger gewoon voor naar een deurwaarder)? of meteen maar indienen van een verzoekschrift en is het aan de rechter om een beslissing te nemen? de vraag is niet of je in het gelijk gesteld wordt, maar hoe dan ook: het gaat in ieder geval enorm veel moeite en/of geld kosten.
het vonnis zal vies tegenvallen als de vraagsteller denkt in zijn recht te staan. mocht ik me vergissen hoor ik het graag. dan gooi ik het op jurisprudentie en krijg ik spontaan mijn vingers tussen de koelkast en sleep je de fabrikant voor het gerecht. och, mijn vingers en tenen zullen echt overal klem tussen komen te zitten.
(gouden handjes, en daar hoef je niet eens muzikaal voor te zijn)
Zelfs bij een overdreven strak afgestelde deurdranger moet je het kozijn ettelijke seconden hebben vastgehouden voordat de deur jouw vingers heeft kunnen raken. zelfs een sterke dranger sluit een deur niet binnen een second!
Je mag blij zijn dat het café jouw niet heeft aangeklaagd omdat het nu 6 deukjes in het kozijn heeft zitten:-)

Toegevoegd na 39 seconden:
het antwoord is dus NEE